Z pewnością choć raz otrzymałeś wiadomość, którą w kilka sekund wrzuciłeś do folderu SPAM. Jeśli otrzymujesz taką treść raz na tydzień, nie jest to uciążliwe. Może jednak stać się to problematyczne, gdy takie wiadomości przychodzą codziennie lub w dużych ilościach. W takim wypadku pomocny będzie SpamAssassin, czyli filtr antyspamowy dostępny w cPanelu.
W tym poradniku poznasz zasady jego działania i nauczysz się, jak zablokować niechciane wiadomości oraz usuwać wiadomości email od niepożądanych nadawców, czyli uniknąć otrzymywania spamu.
Czym jest SpamAssassin?
Apache SpamAssassin to zestaw skryptów do analizy wiadomości na skrzynce e-mail oraz do oceny, czy dana wiadomość jest spamem, czy też nie. Dostępny jest on domyślnie we wszystkich serwerach MSERWIS.
Jak zablokować niechciane maile? Działanie SpamAssassin.
Jeśli kiedykolwiek otrzymałeś spam, z pewnością wiesz, że są cechy, które od razu zdradzają, że wiadomość jest niepożądana. Jak zablokować maile od nieznanych nadawców? Oczywiście te niechciane maile.
SpamAssassin jest wyczulony na niektóre cechy wiadomości, są to m.in.:
- wyrażania ogólnie kojarzone ze spamem, takie jak “sex, viagra, porn”,
- wyłącznie wielkie litery,
- duża ilość wykrzykników,
- słowa “haczyki” – kliknij tutaj, tylko dziś.
Poza tymi czynnikami SpamAssassin zwraca także uwagę na:
- zbyt dużą ilością grafik, która przeważa nad ilością tekstu,
- wyrażenia takie jak “adres pochodzi z ogólnodostępnej bazy”, “to nie jest informacja handlowa w myśl…”, “niezainteresowanych przepraszamy”,
- tytuł w HTML jest oznaczony jako „Untitled”, czyli “bez nazwy”.
Jak zablokować nadawcę w poczcie? Ustawienia SpamAssassin.
Aby zarządzać ustawieniami filtra spamu zaloguj się do swojego konta w cPanelu.
Z zakładki E-mail wybierz Spam Filters. Zobaczysz nowe okno z czterema głównymi funkcjami do filtrowania spamu.
Process New Emails and Mark them as Spam
Pierwsza z nich to Process New Emails and Mark them as Spam, czyli sprawdzanie poczty przychodzącej i identyfikowanie spamu. W tym miejscu możesz ustawić czułość filtra antyspamowego.W tym celu kliknij w Spam Threshold Score. Spam Assassin każdy przychodzący e-mail testuje pod kątem jednego z kilkudziesięciu testów i to tutaj zdefiniujesz, kiedy e-mail ma trafić do wiadomości niepożądanych.
Move New Spam to a Separate Folder
Druga opcja to Move New Spam to a Separate Folder, czyli przesyłanie niepożądanych wiadomości e-mail do folderu SPAM. Jeśli chcesz go utworzyć, aktywuj tę opcję. Od teraz każda wiadomość, która przekroczy określony przez Ciebie próg punktowy trafi właśnie do tego folderu na Twojej skrzynce.
W ustawieniach możesz:
- sprawdzić powyżej jakiego progu punktowego wiadomości będą trafiać do folderu spam,
- wyczyścić cały folder spam z wiadomościami zarządzać miejscem na dysku skrzynki pocztowej.
Automatically Delete New Spam
Trzecia opcja to Automatically Delete New Spam, czyli automatyczne usuwanie spamu. Dzięki tej funkcji system od razu skasuje e-maile, które są ewidentnym spamem i uzyskały więcej punktów niż ustalona wartość progowa. Taka wiadomość w ogóle nie pojawi się w Twojej skrzynce odbiorczej. Jeśli zdecydujesz się zostawić tę funkcję włączoną, zalecamy ustawienie progu punktowego między 9-12.
Additional Configurations
Ostatnia funkcja to Additional Configurations, czyli dodatkowe ustawienia dla bardziej zaawansowanych użytkowników.
Po rozwinięciu funkcji ukażą ci się 3 dodatkowe opcje: Whitelist, Blacklist oraz Calculated Spam Score Settings.
Pierwsza z nich – Whitelist, czyli biała lista, umożliwi ci dodanie adresów e-mail, które zawsze będą trafiać do wiadomości pożądanych. W tym celu naciśnij na niebieski tekst i wpisz dokładny adres e-mail nadawcy. Jeśli masz parę subdomen, wykorzystaj zapis wildcard. Wystarczy, że przed nazwę domeny wpiszesz * – w tym momencie Spamassasin obejmie wszystkie subdomeny jakie posiadasz. Zaakceptuj zmiany przyciskiem Update Whitelist.
Druga funkcja to Blacklist, czyli czarna lista. Umożliwi ci dodanie adresów e-mail, które zawsze będą trafiać do spamu. Procedura dodawania adresów wygląda tak samo jak w przypadku białej listy.
Ostatnia funkcja, Calculated Spam Score Settings, to wariant dla osób, które samodzielnie chcą ustalić własne reguły antyspamowe. Możesz tu zmienić wartość punktową m.in. dla maili wysyłanych z serwerów wpisanych na czarne listy nadawców. Przed edycją zalecamy dokładne sprawdzenie jak działa dana reguła, tak aby nie narazić się na błędne zaklasyfikowanie jako spam wiadomości, które chcesz faktycznie otrzymać.
IsNotSpam – dodatkowa pomoc
Jeśli wysyłasz newsletter, z pewnością chcesz upewnić się, czy wysyłane przez Ciebie wiadomości nie trafiają do folderu SPAM. W tym celu skorzystaj z IsNotSpam . To narzędzie online sprawdzi, czy Twoje e-maile nie uruchamiają filtrów antyspamowych u odbiorców. Wystarczy, że wyślesz wiadomość na adres mailowy na stronie IsNotSpam, używając swojego standardowego serwera poczty elektronicznej. Po przeanalizowaniu Twojej wiadomości otrzymasz raport końcowy. Znajdziesz w nim jakie problemy się pojawiły, a które mogą utrudnić wysyłkę newslettera. Musisz jednak pamiętać, że IsNotSpam nie jest narzędziem doskonałym i nie da 100% pewności, że wiadomość nie trafi do spamu.
Niezbędny filtr antyspamowy SpamAssassin.
SpamAssassin to oprogramowanie do analizy wiadomości na skrzynce e-mail oraz do oceny, czy dana wiadomość jest spamem, czy też nie. Dostępne jest bezpłatnie w każdym pakiecie serwera wirtualnego w MSERWIS.pl.
Korzysta on z systemu punktowego i za każdym razem, gdy oznaczy któryś z elementów jako spam, przyznaje mu określoną przez Ciebie ilość punktów. Im więcej punktów, tym większe prawdopodobieństwo, że treść wiadomości jest niepożądana. Z poziomu swojego konta w cPanelu z łatwością dostosujesz filtr tak, by jak najbardziej odpowiadał twoim potrzebom. Skorzystaj też z narzędzia online IsNotSpam, by upewnić się, że Twoje wiadomości nie posiadają żadnych treści zakwalifikowanych jako SPAM.
Jestem pracownikiem działu marketingu i grafikiem w MSERWIS.pl i Domeny.tv. Odpowiadam za tworzenie treści wizualnych wspierających działania marketingowe firmy. Projektuję grafiki do materiałów marketingowych i redaguję teksty zarówno w języku polskim, jak i angielskim.
Współpracuję z zespołem marketingu, aby zaprojektować odpowiednie treści wizualne, które są zgodne z tożsamością naszych marek. Posiadam wysokie umiejętności projektowania graficznego i jestem na bieżąco z trendami i technologiami w branży, żeby zapewnić firmie skuteczność i trafność działań marketingowych
Komentarze