Pod koniec 1998 roku po raz pierwszy uruchomiono najpopularniejszą wyszukiwarkę internetową – Google. Dwa lata wcześniej wyszukiwarka nosiła nazwę BackRub. Nazwa ta nawiązywała do angielskiego słowa backlink, które oznacza liczbę stron linkujących do danego wyniku. Pierwotnym celem wyszukiwarki było katalogowanie informacji i udostępnianie ich w Internecie.

Z biegiem czasu Google przekształciło się z nowatorskiego projektu w najpopularniejszą wyszukiwarkę na świecie. Stopniowo wzbogacało się o dodatkowe funkcje, a jedną z nich jest powszechnie już znany system reklamowy Google Ads.

Historia powstania Google Ads (Adwords)

Początek powstania pierwszego programu reklamowego Google określa się na rok 2000. Właśnie wtedy powstało pierwsze innowacyjne oprogramowanie Premium Sponsorship. Reklamy były rozliczane w systemie CPM (z ang. Cost per mille) – koszt dotarcia do tysiąca odbiorców, obliczany na podstawie liczby odsłon witryny internetowej. 

Google AdWords było rozszerzeniem Premium Sponsorship. Powstało w październiku 2000 roku i z czasem scaliło się z pierwotnym oprogramowaniem zachowując swoją nazwę. W 2002 roku powstał pierwszy model rozliczeń CPC (z ang. Cost per Click), który funkcjonuje do teraz i w uproszczeniu oznacza koszt jednego kliknięcia w link.

Finalna nazwa Google Ads obowiązuje od 24 lipca 2018 roku. Zmianie nazwy towarzyszyło rozszerzenie możliwości reklamowych w kampaniach PPC (z ang. Pay Per Click). PPC to kampanie płatnych linków lub banerów, wyświetlanych w pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania na określone hasła.

Jak działają Google Ads?

Google Ads to płatny system reklamowy, pozwalający na wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania Google lub na stronach partnerów Google, kiedy szukamy określonego produktu, usługi czy firmy. Najbardziej rozpoznawalna forma reklamy dotyczy reklam tekstowych w wynikach wyszukiwania (sieć wyszukiwania). Po wpisaniu konkretnego hasła w pasek wyszukiwania, np. domeny.tv zagraniczne, Google wyświetli dopasowane wyniki do Twojego zapytania. Zazwyczaj pierwsze kilka wyników na samej górze strony to Google Ads. Można je odróżnić po pogrubionej czcionce “Reklama” obok adresu URL strony.

Reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania to jedna z popularniejszych form promocji w Google Ads. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, możesz skorzystać z reklamy produktowej, która dodatkowo wyświetli oferowane przez Ciebie produkty i przekieruje użytkownika bezpośrednio do sklepu internetowego. 

Oprócz sieci wyszukiwań możesz skorzystać z reklam wideo wyświetlanych m.in na YouTube, reklam promujących aplikację lub z sieci reklamowej Google. 

Google Ads i sieć reklamowa Google

Google Ads dzięki swojej rozbudowanej sieci reklamowej, pozwala dotrzeć do bardzo szerokiego grona potencjalnych klientów. Sieć reklamowa Google to zbiór ponad 2 milionów stron internetowych, aplikacji i filmów, których właściciele zdecydowali się na wyświetlanie na nich reklam Ads. Dzięki takiemu rozwiązaniu można skutecznie wyświetlać kampanie reklamowe tam, gdzie grono potencjalnych odbiorców będzie większe. 

Do przyszłych odbiorców kampanii możesz dotrzeć dzięki różnym metodom kierowania reklam w sieci reklamowej, a należą do nich:

  • Kierowanie kontekstowe, czyli poprzez słowa kluczowe i tematy – hasła które wpiszesz w systemie Google Ads, będą odpowiednio dopasowane do tematyki witryn internetowych.
  • Wyświetlanie reklamy w wybranym przez siebie miejscu w sieci – osobiście możesz określić miejsca, w których reklama będzie wyświetlana, jednocześnie blokując niechciane strony.
  • Ponowne kierowanie reklam na grupę docelową (remarketing) – to działanie polegające na targetowaniu osób, które oglądały kiedyś treści reklamowe, ale nie podjęły żadnych działań.

Jakie korzyści daje Google Ads?

  1. Natychmiastowe efekty

Jednym z najistotniejszych czynników jest fakt, że efekty kampanii Google Ads są błyskawiczne. Jeśli reklama została utworzona prawidłowo i prawidłowo określiłeś jej budżet, to możesz mieć pewność, że po kilku chwilach pojawi się na pierwszej stronie wyszukiwań.

  1. Targetowanie reklam

Możliwość selekcjonowania odbiorców pozwala dotrzeć do osób o określonych zainteresowaniach. Google Ads oferuje różnorodne opcje kierowania reklam. Dzięki temu możesz kierować swoją reklamę, skupiając się na czynnikach takich jak: słowa kluczowe, lokalizacja, wiek, język, częstotliwość reklamy, urządzenia, na których będzie wyświetlana reklama.

  1. Sam ustalasz budżet

Google Ads umożliwia samodzielną kontrolę nad kosztami. Możesz swobodnie zdefiniować wielkość wydatków w ciągu dnia czy miesiąca. Opłata zostanie pobrana tylko w momencie, gdy ktoś kliknie Twoją reklamę.

  1. Mierzalność efektów

W momencie, gdy Twoja reklama będzie aktywna i ktoś w nią kliknie, natychmiast się o tym dowiesz. Poznasz jakie czynności zostały podjęte w dalszych krokach, co może pozwolić Ci ocenić, które reklamy są skuteczne, a które nie są warte dalszej inwestycji. Ponadto dzięki zintegrowanym narzędziom analitycznym, Google Ads pozwala poznać zwyczaje zakupowe klientów.

  1. Monitorowanie kampanii

Skutecznym rozwiązaniem, jakie dostarcza Google Ads, jest zarządzanie wieloma kontami z jednego miejsca. Taką możliwość zapewnia konto menedżera, wcześniej znane jako Moje Centrum Klienta (MCK). Dzięki temu zaoszczędzisz swój czas poświęcony na obsługę płatności, raportów i kontroli dostępu.

Czym się różni Google Ads od Pozycjonowania – SEO? 

Google Ads i SEO to dwa powiązane ze sobą działania marketingowe, które mają na celu promocję produktu, usługi czy firmy. 

Google Ads to płatny system reklamowy, pozwalający na wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania Google lub na stronach partnerów Google. Efekty są płatne i natychmiastowe, a reklama jest wyróżniona w wynikach wyszukiwania. Po zakończeniu kampanii oferta przestaje być widoczna.

SEO (ang. search engine optimization) nazywane również pozycjonowaniem oznacza optymalizację stron pod kątem wyszukiwarek. Rozwiązanie nastawione jest na długofalową strategię marketingową, m.in. content marketing i generowanie linków prowadzących do danej strony. Efekty nie są widoczne od razu, ale utrzymują się dłużej. Możesz je osiągnąć bez ponoszenia dodatkowych kosztów. SEO polega na optymalizacji treści pod konkretne słowa kluczowe, które powiązane są z ofertą firmy.

Połączenie Google Ads i SEO

Obydwa działania marketingowe można ze sobą skutecznie łączyć, tworząc tym samym wielokanałową strategię, która obejmie kanały darmowe i płatne. Połączenie Google Ads z SEO nazywane jest SEM (ang. search engine marketing). Takie rozwiązanie może zagwarantować osiągnięcie jak najlepszej pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Dzięki SEM reklamodawca ma okazję zmaksymalizować widoczność swojej oferty w Internecie, w momencie gdy potencjalny kupujący jest najbardziej zainteresowany jej zakupem.

Czy moja strona internetowa potrzebuje Google Ads?

Dużo zależy od tego, jakie efekty chcesz osiągnąć, jaki masz cel i przeznaczony na to budżet. Z Google Ads masz gwarancję przeskoku na wysokie miejsca wyszukiwań, co często jest nieosiągalne dla początkujących, a nawet średnich firm. Musisz zdawać sobie sprawę, że wiele podobnych stron do Twojej również chce się znaleźć na pierwszym miejscu. Użycie tego narzędzia to czasami jedyny sposób, żeby znaleźć się w czołówce wyszukiwań, zwłaszcza jeśli prowadzisz mocno konkurencyjny biznes. Google Ads może się okazać niezbędne, jeżeli np. w Twojej firmie pojawi się całkowicie nowy produkt i będziesz chciał go wypromować w jak najkrótszym czasie. Rozwiązanie sprawdzi się idealnie jako dodatkowe wsparcie dla innych form Twoich reklam i może przyspieszyć proces organicznego – darmowego pozycjonowania. Ponadto za sprawą Google Ads możesz skutecznie zdobywać nowych klientów, sprzedawać jeszcze więcej produktów, trafiać do osób, które wyświetliły przynajmniej raz Twoją reklamę, poszerzać zasięg firmy czy budować świadomość marki. Jeżeli martwisz się o koszty to wiedz, że możesz prowadzić opłacalne kampanie o niskim CPC nawet przy najmniejszych budżetach marketingowych.

Jeżeli zatem przekonuje Cię jedno z powyższych zdań, to odpowiedź dla Ciebie brzmi – tak, Twoja strona może potrzebować Google Ads.

Google Ads – robić samemu czy zlecić agencji? 

Google Ads może dać Ci solidny zastrzyk “energii marketingowej” i w krótkim czasie osiągnąć wyznaczone cele biznesowe. To zdecydowanie dobra inwestycja, dla wszystkich przedsiębiorców. Niemniej jednak użycie tego narzędzia może wiązać się ze sporą inwestycją, nie tylko pod względem finansowym, ale także pod względem poświęconego czasu, zwłaszcza jeśli rozpoczynasz swoją przygodę z promowaniem.

Google Ads jest na tyle intuicyjnym systemem, że prawie każdy będzie w stanie stworzyć swoją własną reklamę. Sprawdzi się idealnie do samodzielnego prowadzenia dla osób z:

  • mniejszym miesięcznym budżetem, 
  • mikroprzedsiębiorstwem,
  • dużą ilością wolnego czasu.

Kampanie Google Ads warto zlecić agencji, jeśli:

  • Obecnie samemu korzystasz z tego narzędzia i nie jesteś zadowolony z otrzymywanych rezultatów.
  • Planujesz poszerzyć działania o nowe kanały reklamowe.
  • Nie masz wystarczającej ilości czasu lub doświadczenia w prowadzeniu kampanii.
  • Zarządzasz większą firmą.
  • Twoje miesięczne wydatki za Google Ads oscylują w tysiącach złotych.
  • Chcesz efektywnie wyróżnić się na tle konkurencji.
  • Nie chcesz bezskutecznie przepalić całego budżetu.
  • Chcesz mieć jak największą pewność powodzenia kampanii.
  • Pragniesz precyzyjnie dotrzeć do klientów z każdej grupy docelowej.

Jeżeli jesteś zainteresowany, prowadzenie kampanii możesz zlecić w naszym serwisie.

Podsumowanie

Reasumując, niezależnie od tego czy zdecydujesz się na samodzielne prowadzenie kampanii, czy zlecisz to agencji, Google Ads to świetne rozwiązanie dla nowych stron oraz takich, które posiadają niskie wyniki organiczne w wyszukiwarce. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu tego narzędzia będziesz mógł skutecznie zwiększyć ruch na swojej stronie, co z kolei może przełożyć się na nowych klientów i finalną sprzedaż.

Zapisz się na powiadomienia o nowych artykułach

i odbierz link do unikatowej oferty


* Wypełniając formularz wyrażam zgodę na przesłanie na mój adres e-mail powiadomień ze strony „www.mserwis.pl/blog”. Szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności: https://www.domeny.tv/polityka-prywatnosci

Już od kilku lat zajmuję się planowaniem, koordynacją i realizacją działań marketingowych w MSERWIS.pl i Domeny.tv. Jestem odpowiedzialny za promowanie usług, produktów i oprogramowań mojej firmy. Aby jak najlepiej zrozumieć ich funkcje i zalety współpracuję z zespołem programistów i Biurem Obsługi Klienta. Wykorzystuję różnorodne taktyki i kanały marketingowe, żeby dotrzeć do potencjalnych klientów i przekonać ich do zakupu lub subskrypcji. Moje działania obejmują m.in. tworzenie kampanii marketingowych, pisanie materiałów marketingowych, zarządzanie mediami społecznościowymi oraz marketingiem e-mailowym i analizowanie rynku w celu zrozumienia potrzeb i preferencji docelowych odbiorców. Rozumiem technologię i potrafią przekazywać złożone koncepcje techniczne odbiorcom nietechnicznym. Mam doświadczenie w obszarach takich jak content marketing, SEO i generowaniu leadów. Potrafię skutecznie mierzyć i analizować wyniki działań marketingowych, aby stale ulepszać swoje strategie.

Polub nas na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Komentarze

Jedna odpowiedź do “Google Ads (Adwords) – na czym polega i jakie daje korzyści?”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *