“Dzień dobry, właśnie stoję przed decyzją stworzenia pierwszej strony internetowej i zastanawiam się, co wybrać i który wariant będzie lepszy? W Internecie natknąłem się na śladowe informacje na temat 3 popularnych sposobów stworzenia witryny: 

  • przy pomocy kreatora stron internetowych,
  • w CMS-ie,
  • zlecenie jej zaprojektowania przez profesjonalną firmę taką jak wasza. 

Ostatni wariant raczej odpada, ponieważ to moja pierwsza strona i chciałbym się przekonać, czy w ogóle ludzie będą na nią wchodzić i czy warto dalej w nią inwestować. 

Proszę o pomoc z uzasadnieniem decyzji. 

Z poważaniem, Piotr.”.

Jeśli masz podobne rozterki, to trafiłeś idealnie. Poniżej omówiliśmy wady i zalety tych dwóch pierwszych rozwiązań, tak abyś mógł samodzielnie podjąć jak najlepszą decyzję. 

Czym różni się kreator stron internetowych od CMS? 

Kreator stron internetowych oraz CMS to metody budowania stron internetowych, dzięki którym stworzysz estetyczną i funkcjonalną witrynę. Obydwa terminy mogą być mylnie używane zamiennie, jednak każdy ze sposobów oferuje odrębne rozwiązania dostosowane do umiejętności i potrzeb użytkownika. 

Kreator strony internetowej to oprogramowanie, dostępne w panelach administracyjnych serwisów hostingowych. Do tworzenia stron używane są konfiguratory, które działają przeważnie w obrębie danego hostingu. 

Największą zaletą kreatora jest łatwość użytkowania, ponieważ nie jest wymagana znajomość programowania. Wykorzystuje on gotowe komponenty do stworzenia w pełni funkcjonalnej strony internetowej oraz posiada funkcję przeciągania i upuszczania elementów, która wpływa na zmianę układu witryny. Przykładem kreatorów stron internetowych są: “Wydawca witryny” w cPanel, “Kreator WWW” czy rozbudowany konfigurator na stronie webwavecms.com. Większość darmowych kreatorów stron internetowych w porównaniu do platform CMS są bardziej ograniczone i “mniej elastyczne”.

CMS (Content Management Software), czyli system zarządzania treścią to oprogramowanie, które pomaga zbudować stronę internetową bez konieczności pisania całego kodu od podstaw. Przeważnie CMS działa na licencji Open Source, czyli o otwartym kodzie źródłowym. Dzięki temu korzystanie z niego przeważnie nie wiąże się z żadnymi kosztami. Najpopularniejszą platformą CMS jest WordPress. Do pozostałych popularnych systemów można zaliczyć: Joomla, Drupal czy Prestashop. O tym, dlaczego warto korzystać z WordPressa, dowiesz się z innego artykułu:

CMS zapewnia kontrolę nad praktycznie każdym elementem strony i zapewnia użytkownikowi ogromną elastyczność i skalowalność. Dostarcza wstępnie zaprojektowane i konfigurowalne motywy oraz setki dodatkowych elementów (niekiedy płatnych), które można doinstalowywać wedle aktualnego zapotrzebowania. Ponadto w CMSie możliwe jest dokonywanie własnych zmian w kodzie.

Wszystkie popularne systemy zarządzania treścią, w tym WordPress, możesz automatycznie zainstalować na każdym serwerze MSERWIS. To jedne z dodatkowych funkcjonalności dostarczonych w ramach panelu administracyjnego cPanel.

Zalety korzystania z kreatora stron internetowych 

  • Najatrakcyjniejszą cechą kreatorów stron internetowych jest łatwość użytkowania. Nie jest wymagana wiedza o kodowaniu, a zaimplementowane funkcje pozwalają w prosty sposób skonfigurować witrynę za pomocą funkcji przeciągania i upuszczania. W związku z tym są dobrym wyborem dla tych, którzy tworzą swoją pierwszą stronę internetową i nie posiadają dużej wiedzy na ten temat.
  • Kolejnym argumentem przemawiającym za użyciem kreatora jest szybkość tworzenia strony internetowej. Jeśli zależy Ci na czasie i chcesz mieć stronę “na już”, to stworzenie gotowej witryny może zająć Ci tylko kilka minut – oczywiście zakładając, że masz już gotowy tekst. Większości kreatorów oferuje rozwiązania w postaci gotowych szablonów, które częściowo można edytować wedle własnych upodobań. We wszystkich kontach hostingowych MSERWIS posiadamy darmowy kreator “Site Publisher (Wydawca witryny)”, w którym stworzysz prostą stronę w dosłownie kilka minut. Przekonaj się o tym samemu z poradnika wideo:
  • Nie musisz przejmować się, czy pakiet hostingowy będzie wystarczający, ponieważ odgórnie masz przydzielone konkretne zasoby serwera.
  • Większość serwisów w ramach abonamentu oferuje stały nadzór strony, dbanie o jej bezpieczeństwo, wykonywanie cyklicznych kopii zapasowych i stały dostęp do supportu. 
  • Niektóre kreatory stron internetowych, np. WebWave oferują stworzenie witryny dopasowanej do wyświetlaczy tabletów i telefonów poziomo oraz pionowo. Można w nich tworzyć elementy w pełni responsywne, dynamicznie dostosowujące się do ekranu na jakim są wyświetlane.

Wady korzystania z kreatora stron internetowych 

  • Jedną z większych wad związanych z użytkowaniem kreatora stron internetowych jest związany z nim abonament. Niekiedy hostingodawcy udostępniają za darmo proste narzędzia, jednak musisz liczyć się z tym, że mogą one być ograniczone funkcjonalnie, a mechanizm budowy strony przestarzały. Przez to stworzona witryna może ładować się dłużej, niż taka, która byłaby stworzona przy użyciu nowszych technologii. W zależności od ilości funkcji danej platformy i tego, jaki serwis wybierzesz, roczny abonament może oscylować w przedziale kilkuset, a nawet kilku tysięcy złotych. Na przykład w przypadku WebWave zapłacisz od 180 zł na rok. W home.pl zapłacisz rocznie od 492 zł do 1230 zł, a w wix.com będzie to przedział od 360 zł do nawet 1440 zł. Wszystkie wymienione przykłady zaczynają się od ofert bez reklam. Spośród trzech wskazanych kreatorów, tylko WebWave oferuje darmowy, w pełni wystarczalny pakiet do prowadzenia strony internetowej.
  • Witryny zbudowane w kreatorach stron przeważnie nie są responsywne. Oznacza to, że nie są w stanie dostosowywać się do rozdzielczości ekranów urządzeń stacjonarnych i mobilnych takich jak np. laptopy, smartfony czy tablety.
  • Brak dostępu do serwera FTP. Wydawać się może, że skoro kreator z założenia ma dostarczać jak najprostszych rozwiązań i niezbędnych funkcji, jak np. przesyłanie zdjęć czy filmów to dostęp do serwera FTP jest zbyteczny. Niemniej jednak, jeśli płacisz za kreator, czyli tym samym za hosting, to dlaczego masz nie mieć do niego pełnego dostępu i możliwości przechowywania innych dokumentów? 
  • Zwykle brakuje im zaawansowanych funkcji, np. reklam typu pop-up, modułu zapisu do newslettera, wbudowanych opinii produktów, bloga, sekcji komentarzy, możliwości rozbudowy do sklepu internetowego itp. W związku z tym nie spełnią wymagań bardziej złożonych stron. Istnieją oczywiście kreatory, które oferują te wszystkie udogodnienia, jednak jest to powiązane z wyższym abonamentem.
  • Pakiety abonamentowe niektórych płatnych kreatorów jak i tych całkowicie darmowych objęte są wbudowanymi w stronę reklamami. Czy nie lepiej samemu decydować (i mieć taką możliwość), czyje reklamy mają być wyświetlane na Twojej stronie i czerpać z tego dodatkowy zarobek
  • Nie możesz przenieść witryny na inny hosting. Dzieje się tak, ponieważ niektóre pliki strony przetrzymywane są na wewnętrznym serwerze serwisu, do którego nie masz dostępu. 

Zalety korzystania z CMS 

  • Największą zaletą systemów zarządzania treścią jest ogromny wachlarz dodatkowych funkcji rozszerzających funkcjonalność strony. Prawie każdy CMS umożliwia instalowanie wtyczek, które w większości przypadków są darmowe. Należą do nich np.: moduł do newslettera zbierający e-maile klientów, wtyczki pomagające pozycjonować stronę czy dbające o jej bezpieczeństwo. Najwięcej rozszerzeń w swojej ofercie posiada WordPress i na dzień 6 lipca 2021 roku jest ich 58 864. O tym, jakie wtyczki warto stosować w WordPressie, dowiesz się z tego artykułu.
  • Systemy CMS posiadają w swojej ofercie setki atrakcyjnych motywów, a sporo z nich jest darmowych i można je edytować. Ponadto istnieją motywy, zapewniające taką samą funkcję jak kreatory stron, czyli możliwość przeciągania i upuszczania.  
  • CMS Można wykorzystać do stworzenia dowolnego rodzaju strony internetowej, czyli nawet do stworzenia sklepu internetowego z opiniami od klientów i wbudowanym blogiem.
  • Roczne utrzymanie hostingu i gotowej witryny na platformie CMS może z łatwością kosztować mniej, niż sam abonament za kreator stron. Dla przykładu: najtańszy, wcześniej wspomniany pakiet w innym serwisie hostingowym to 492 zł – za sam kreator. Do tego dochodzi jeszcze cena hostingu. 
  • Na hostingach opartych o cPanel, w automatyczny sposób zainstalujesz większość popularnych systemów zarządzania treścią, takich jak: WordPress, Prestashop, Drupal czy Joomla. Błyskawiczna instalacja możliwa jest dzięki narzędziu Fantastico F3 i WordPress Toolkit
  • Stronę stworzoną przy pomocy CMS możesz samodzielnie przenieść z jednego hostingu na drugi. Dowiesz się jak to zrobić z artykułu o przenoszeniu strony WordPressa
  • Systemy zarządzania treścią umożliwiają dostęp do kodu strony, dzięki czemu możesz zaimplementować określone zmiany, których nie byłbyś w stanie wprowadzić w kreatorach do tworzenia witryn. Nawet jeśli motyw, którego używasz, ogranicza konkretną funkcję, możesz zagłębić się w kod i dostosować go wedle własnych upodobań. Jeśli nie masz wystarczającego doświadczenia, rozbudowę strony możesz zawsze zlecić naszej firmie.
  • CMS jak WordPress umożliwia wybór ról dla użytkowników strony, jak np.: administrator, redaktor, subskrybent. 
  • Większość systemów zarządzania treścią funkcjonuje na zasadzie Open Source przez co istnieje społeczność, która stale monitoruje i dodaje aktualizacje do systemu. Ponadto, im większa jest popularność danej platformy CMS tym większa jest ilość materiałów związanych z jej obsługą. 

Wady korzystania z CMS

  • W porównaniu do kreatorów stron internetowych, platformy CMS wymagają uczenia się. Jest to związane z  bardziej zaawansowanym panelem administracyjnym. Będziesz musiał zapoznać się z systemem, “przeklikać” większość dostępnych funkcji po to, żeby jak najlepiej wykorzystać jego potencjał. To wszystko wiąże się to z poświęceniem znacznej ilości czasu, który mógłbyś zaoszczędzić decydując się na kreator stron. 
  • Konieczność aktualizowania systemu CMS oraz jego wtyczek i motywów.
  • W niektórych przypadkach może dojść do konieczności ingerencji w kod strony, np. jeśli będziesz chciał przekształcić gotowy szablon lub wtyczka, z której korzystałeś przestanie być wspierana, a musisz jej dalej używać. 
  • Za ciekawsze szablony i wtyczki musisz zapłacić jednorazowo. Korzystanie z darmowych rozszerzeń może wiązać się z dłuższym czasem rozbudowy strony i ograniczeniami nałożonymi przez ich autorów. Przykładowo wtyczka newslettera MailPoet w swojej darmowej wersji oferuje obsługę bazy subskrybentów do 1000 osób. 
  • Musisz wybrać szybki i stabilny hosting zoptymalizowany pod swoją przyszłą stronę. Taki hosting znajdziesz w ofercie Ultra. Na początku możesz zdecydować się na pakiet z mniejszą przestrzenią dyskową, ponieważ istnieje możliwość jej późniejszego rozszerzenia. Przy wyborze hostingu kieruj się nie tylko miejscem na dysku, ale także jego indywidualnymi parametrami, jak np. rodzaj dysku, ilość i model procesorów, ilość pamięci RAM, rodzaj systemu operacyjnego.
  • Istnieje podatność na ataki hakerskie przez instalowanie nieautoryzowanych wtyczek lub ich nieaktualizowanie.
  • Częste instalowanie wtyczek i późniejszy brak ingerencji w nieużywane już rozszerzenia może doprowadzić do pogorszenia wydajności strony.  
  • Utrzymanie bardzo rozbudowanej strony z czasem może okazać się dosyć kosztowne i zwykły hosting współdzielony przestanie być wystarczający. W takim przypadku trzeba będzie rozważyć poszerzenie oferty o serwer VPS a nawet serwer dedykowany.
  • Jeśli panel administracyjny hostingu nie oferuje w swoim menu autoinstalatora to platformę CMS będziesz musiał zainstalować ręcznie. Wiąże się to z wymogiem posiadania dodatkowej wiedzy w tym zakresie oraz poświęceniem czasu.
  • W przypadku pojawienia się błędów, których nie jesteś w stanie samodzielnie zdiagnozować i naprawić, konieczne będzie korzystanie z pomocy programistów.
  • Niektóre systemy zarządzania treścią nie są intuicyjne i nie zapewniają darmowych rozszerzeń.
  • Wsparcie wtyczek i motywów pochodzi od różnych autorów. Niekiedy uzyskanie odpowiedzi na indywidualne zapytanie związane z danym rozszerzeniem może wiązać się ze sporym oczekiwaniem, a nawet brakiem odpowiedzi.

CMS czy kreator stron internetowych? Co lepsze? 

Zarówno CMS i kreator stron internetowych są świetnymi narzędziami, potrafiącymi stworzyć estetyczną i funkcjonalną stronę. Każde z nich ukierunkowane jest na potrzeby konkretnych użytkowników. CMS daje zdecydowanie większe pole manewru do rozbudowy witryny. Związane jest to jednak ze złożonością systemu i poświęceniem znacznej ilości czasu na naukę zarządzania nim. W systemie zarządzania treścią zbudujesz praktycznie każdy rodzaj witryny. 

Z kolei kreator stron internetowych to idealne rozwiązanie dla prostszych, nieskomplikowanych witryn. Dedykowane jest mniej zaawansowanym osobom, nieposiadającym czasu na naukę platformy CMS i którym zależy na szybkich efektach. 

Z punktu finansowego nawet jednorazowe zainwestowanie w stronę na platformie CMS i zlecenie jej stworzenia zewnętrznej firmie, może okazać się bardziej opłacalne niż płacenie cyklicznego abonamentu za kreator stron www.

Jeśli chciałbyś samodzielnie stworzyć stronę na najpopularniejszym CMSie, nie wiesz od czego zacząć i przydałaby Ci się opisana krok po kroku procedura tworzenia witryny, to znajdziesz ją na naszej stronie kurswordpress.eu. Kurs WordPressa wraz z gratisowym szablonem GeneretePress Premium oferujemy za darmo do większości nowo założonych kont hostingowych oraz w ramach usługi darmowej migracji hostingu.

Jeśli natomiast nie przekonał Cię żaden z przedstawionych sposobów kreowania strony lub przedstawione wady nie są przez Ciebie akceptowalne, zawsze możesz zlecić stworzenie dedykowanej witryny w MSERWIS

Zapisz się na powiadomienia o nowych artykułach

i odbierz link do unikatowej oferty


* Wypełniając formularz wyrażam zgodę na przesłanie na mój adres e-mail powiadomień ze strony „www.mserwis.pl/blog”. Szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności: https://www.domeny.tv/polityka-prywatnosci

Już od kilku lat zajmuję się planowaniem, koordynacją i realizacją działań marketingowych w MSERWIS.pl i Domeny.tv. Jestem odpowiedzialny za promowanie usług, produktów i oprogramowań mojej firmy. Aby jak najlepiej zrozumieć ich funkcje i zalety współpracuję z zespołem programistów i Biurem Obsługi Klienta. Wykorzystuję różnorodne taktyki i kanały marketingowe, żeby dotrzeć do potencjalnych klientów i przekonać ich do zakupu lub subskrypcji. Moje działania obejmują m.in. tworzenie kampanii marketingowych, pisanie materiałów marketingowych, zarządzanie mediami społecznościowymi oraz marketingiem e-mailowym i analizowanie rynku w celu zrozumienia potrzeb i preferencji docelowych odbiorców. Rozumiem technologię i potrafią przekazywać złożone koncepcje techniczne odbiorcom nietechnicznym. Mam doświadczenie w obszarach takich jak content marketing, SEO i generowaniu leadów. Potrafię skutecznie mierzyć i analizować wyniki działań marketingowych, aby stale ulepszać swoje strategie.

Polub nas na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Komentarze

3 odpowiedzi na “Kreator stron internetowych czy CMS? Co lepsze?”

  1. Strony można tworzyć również w Bitrix24. Jest tam bardzo prosty w obsłudze kreator stron. Przy okazji mają fajne narzędzie do CRM. Ostatnio kupiłam CRM dla swojej firmy i jestem bardzo zadowolona- wdrożenie robiłam w https://itrix.pl i bardzo polecam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *